Sanusi, Wasilatul Murtafiah, Edy Suprapto
Dosen Program Studi Pendidikan Matematika IKIP PGRI Madiun
Email: [email protected]
Abstract:
A strategy that can be used to implement KKNI is by improving the quality of human resources through learning at the college level. The enhancement of such qualified human resources are by developing a learning device in the form of teaching materials. This research aimed at developing KKNI oriented-materials (Indonesian National Qualification Framework) to strengthen Scientific Approach to mathematics teaching (lecturing) and evaluation. For this research, the descriptive method within quantitative approach was used to explore the subsurface of the problem referring a phase developed by Fenrich P, (2007). Moreover, the data collection techniques used were observation, test, and closed-type questionnaire. Furthermore, the data analysis techniques were mixed method to be analysed both descriptively and quantitatively. The results showed that KKNI oriented-teaching material development for strengthening the scientific approach, on the evaluation process lacture; and results of mathematics learning were categorized into being feasible or good.
Keywords: Teaching Materials, KKNI, Scientific Approach, Teaching and Evaluation
Abstrak:
Salah satu cara yang dapat digunakan untuk mengimplementasikan KKNI adalah dengan peningkatan mutu sumber daya manusia melalui pembelajaran di jenjang perguruan tinggi. Peningkatan mutu sumber daya manusia ini dilakukan dengan mengembangkan suatu perangkat pembelajaran yang berupa Bahan Ajar. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Bahan Ajar Berorientasi KKNI (Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia) untuk Penguatan Scientific Approach pada Mata Kuliah Evaluasi Pembelajaran Matematika. Sesuai dengan permasalahan yang diteliti, maka metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif mengacu pada fase yang dikembangkan Fenrich P, (2007).Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu pengamatan, tes, dan penyebaran angket dengan jenis angket tertutup.Teknik analisis data dilakukan dengan analisis deskriptif kuntitatif dan kualitatif (mixing method). Hasil penelitian menunjukkan, pengembangan bahan ajar berorientasi KKNI untuk penguatan pendekatan ilmiah (Scientific Approach) pada mata kuliah Evaluasi proses dan hasil pembelajaran matematika dikatakan layak/berkategri baik.
Kata Kunci: bahan ajar, KKNI, ccientific approach, evaluasi, dan pembelajaran.