Richi Ledi Aprianto1, dan Sukri Dwi Ningsih2
1Pendidikan Guru Sekolah Dasar, email: [email protected];
2 Pendidikan Guru Sekolah Dasar, email: [email protected]
Abstract:
Natural disaster material books in elementary school which contained the description of natural disasters in Indonesia was still given abstractly. During the age of 11-12 years, the development of primary school students are at the operational concrete level. The material which is taught to the elementary students requires concrete tangible medium, one of the learning media is in the form of comics. This study aimed to determine the influence of comic learning media on learning outcomes of natural disasters material in elementary school. It was kind of the experimental research using quantitative approach. Statistics analysis of the significance of differences in pretest – posttest with paired t- test was used to determine the significance increase in learning outcomes between pretest and posttest. Based on the statistical calculation of t-test, it showed that the level of significance with sig (2 tailed) of 0.015 (p< 0.05), it meant that there was a significant difference between the study of pretest and posttest. Therefore, learning by using the comic media influenced the learning outcomes in materials of natural disasters on sixth grade students of SDN Kandangan Krembung subdistrict of Sidoarjo regency.
Key words: Media, Comics, Learning outcomes.
Abstrak:
Buku yang beredar di sekolah dasar (SD) pada materi bencana alam masih diberikan secara abstrak yang berisi tentang uraian kejadian bencana alam di Indonesia. Dalam masa usia 11-12 tahun, perkembangan siswa SD berada pada tingkat operasional konkret. Oleh karena itu, materi yang diajarkan kepada siswa SD seharusnya memerlukan media yang berwujud konkret, salah satunya berupa media pembelajaran berupa komik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran komik terhadap hasil belajar materi bencana alam SD. Jenis penelitian ini termasuk penelitian eksperimen dengan pendekatan kuantitatif. Analisis ststistik signifikansi perbedaan pretest–posttest dengan Uji-t berpasangan untuk mengetahui signifikansi pengaruh peningkatan hasil belajar antara pretest dengan posttest. Dari analisis statistik Uji-t diperoleh hasil bahwa taraf signifikasi dengan sig (2 tailed) sebesar 0,015 (p<0,05), artinya ada pengaruh yang signifikan antara hasil belajar pretest dengan posttest. Lebih dari itu, pembelajaran dengan media komik berpengaruh terhadap hasil belajar pada materi bencana alam siswa kelas VI SDN Kandangan Kecamatan Krembung Kabupaten Sidoarjo.
Kata kunci: media, komik, hasil belajar.